«Η αγοραστική κίνηση, κατά τη διάρκεια των εορτών του Πάσχα ήταν αυξημένη συγκριτικά με πέρυσι και ικανοποίησε τους ανθρώπους της αγοράς στους κλάδους του λιανικού εμπορίου, της εστίασης και της διαμονής στο σύνολο της περιφέρειας Αττικής». Αυτό δήλωσε ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής, Βασίλης Κορκίδης, αναφορικά με την πασχαλινή κίνηση της αγοράς στην Αττική.
Ο κ. Κορκίδης πρόσθεσε, ακόμη, ότι: «Μετά από μια δίμηνη υποτονική περίοδο, η αγορά επανέκαμψε και με δεδομένη την έναρξη της τουριστικής περιόδου ελπίζει σε μια καλύτερη συνέχεια».
Ο ίδιος πρόσθεσε: «Παρά το γεγονός πως η πασχαλινή αγορά είναι μικρή σε διάρκεια, εντούτοις, ήταν αρκετά έντονη σε κύκλο και όγκο εργασιών, τόσο στο κλάδο των τροφίμων, λόγω του πασχαλινού τραπεζιού, όσο και σε πολλούς άλλους κλάδους της λιανικής, λόγω των παραδοσιακών δώρων. Οι αρχικοί ενδοιασμοί για περιορισμένη κατανάλωση, λόγω της παρατεταμένης ακρίβειας, δεν επιβεβαιώθηκαν, αφού και φέτος ο τζίρος φαίνεται να κινήθηκε, έστω και πληθωριστικά, αυξημένος συγκριτικά με προηγούμενες χρονιές, τόσο στις τοπικές αγορές τροφίμων, όσο και στα εμπορικά καταστήματα της Αττικής. Έξι στους δέκα καταναλωτές διατήρησαν και αύξησαν τις αγορές τους, ενώ γονείς και νονοί, όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, ανταποκρίθηκαν στις οικογενειακές και κοινωνικές τους υποχρεώσεις, με συνολική μεσοσταθμική δαπάνη τα 190 ευρώ για τα καθιερωμένα πασχαλινά γλυκά και δώρα σε φίλους, συγγενείς και βαφτιστήρια.
Τα δύο «πασχαλινά καλάθια» του ΥΠΑΝ έκαναν και φέτος καλά τη δουλειά τους, αφού λειτούργησαν προληπτικά για τη συγκράτηση των τιμών, αυξάνοντας τον ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων προς όφελος των καταναλωτών. Ο Πασχαλινός εορταστικός τζίρος, συμπεριλαμβανομένων των ταξιδιών και των υπηρεσιών εστίασης και διαμονής, θα αποτυπωθεί από την ΕΛΣΤΑΤ στα μηνιαία στατιστικά του Απριλίου και του Μαΐου, επιβεβαιώνοντας την εκτίμηση πως ξεπέρασε το 1,5 δισ. ευρώ.
Το Ορθόδοξο Πάσχα συνέπεσε φέτος ουσιαστικά εντός της θερινής τουριστικής περιόδου και αναμένουμε να συνυπολογιστεί η «εισαγόμενη κατανάλωση» από την αυξημένη κατά 15% τουριστική κίνηση στο κέντρο της Αθήνας, αλλά και από τις περισσότερες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στα νησιά μας. Στις κεντρικές αγορές της Αττικής, οι πωλήσεις, κατά την διάρκεια της Μ. Εβδομάδας, ήταν συγκριτικά βελτιωμένες, ενώ η επισκεψιμότητα στα μαγαζιά, έγινε αισθητή με την έναρξη του διευρυμένου εορταστικού ωραρίου και με την καταβολή του δώρου του Πάσχα, το οποίο μετά την αύξηση 6,4% του κατώτατου μισθού, αλλά και της απασχόλησης στον ιδιωτικό τομέα, ξεπέρασε φέτος το 1 δισ. ευρώ.
Η αγορά απορρόφησε το μεγαλύτερο μέρος του δώρου του Πάσχα και σε συνδυασμό με τις αυξήσεις των μισθών και συντάξεων, οι καταναλωτές επηρεάστηκαν λιγότερο από την ακρίβεια στα τρόφιμα και, κυρίως, του «οβελία» του οποίου και φέτος οι τιμές κινήθηκαν ανοδικά, λόγω του κόστους παραγωγής για τους κτηνοτρόφους. Είναι γεγονός πως το οικογενειακό πασχαλινό τραπέζι ήταν φέτος ακριβότερο κατά 6% από πέρυσι και σύμφωνα με το ΙΝΚΑ κόστισε 356 ευρώ.
Αντίστοιχα, ο μηνιαίος πληθωρισµός στα τρόφιμα διαμορφώθηκε στο υψηλό 4,8%, όμως, συγκριτικά με τη αντίστοιχη περυσινή περίοδο, αποκλιμακώθηκε, δίνοντας μια μικρή ανάσα στον οικογενειακό προϋπολογισμό. Το πολυπόθητο «Πάσχα στο χωριό» ήταν φέτος ακριβότερο, λόγω της αύξησης των τιμών των καυσίμων, καθώς και των αεροπορικών και ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.
Γεγονός όμως που δεν σταμάτησε τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου από τη μεγάλη έξοδο, σύμφωνα με την πληρότητα των πλοίων στο 85-100%, που αναχώρησαν από το λιμάνι του Πειραιά, προς κάθε νησιωτικό προορισμό, αλλά και τα 600.000 οχήματα που πέρασαν τα διόδια της Αττικής. Παρά, λοιπόν, τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, κυρίως λόγω της ακρίβειας στα τρόφιμα, τα καύσιμα και τα εισιτήρια, οι ολιγοήμερες πασχαλινές αποδράσεις σε χωριά, νησιά και εξοχικά δεν περιορίστηκαν για 1 στους 3 κατοίκους των αστικών κέντρων.
Η έξοδος του Πάσχα σε κοντινούς προορισμούς ήταν επίσης μεγάλη και τόνωσε τις περιφερειακές αγορές των εξοχικών προορισμών της Αττικής και των νησιών του Αργοσαρωνικού. Είναι γεγονός πως διανύοντας μια περίοδο με εντάσεις και πολέμους τριγύρω μας, ο κόσμος έδειξε πως έχει μεγάλη ανάγκη να αισθανθεί καλύτερα και να βελτιώσει τη διάθεση του. Αντίστοιχα, και οι άνθρωποι της αγοράς, είχαμε την ανάγκη των καταναλωτών για να τονώσουμε τις πωλήσεις μας. Πιστεύουμε, λοιπόν, πως όλοι μαζί καταφέραμε να περάσουμε καλύτερα και να χαρούμε το Πάσχα της Ορθοδοξίας».
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ, ERT