Η Αξιολόγηση της Θεατρικής Σκηνής: Broadway vs. Ελλάδα
Καθώς η φετινή θεατρική σεζόν στην Ελλάδα πλησιάζει στο τέλος της, το τοπίο στα εγχώρια θέατρα παραμένει όπως κάθε χρόνο, αβέβαιο αναφορικά με την εμπορική πορεία των παραστάσεων. Η απουσία επίσημων στατιστικών δεδομένων σχετικά με τις εισπράξεις και την πληρότητα καθιστά δύσκολο για το κοινό και τους παραγωγούς να κατανοήσουν ποιες παραστάσεις είναι επιτυχημένες και ποιες όχι.
Αντίθετα, στις Ηνωμένες Πολιτείες και συγκεκριμένα στο Broadway της Νέας Υόρκης, οι εβδομαδιαίες αναφορές συμβάλλουν στη συνολική εικόνα της δυναμικής των θεατρικών παραγωγών. Αυτές οι στατιστικές πληροφορίες δεν παρέχουν μόνο ενδείξεις για την επιτυχία ή την αποτυχία μιας παράστασης, αλλά και για τη διάρκεια της μέσα στο θεατρικό πρόγραμμα, σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα.
Αποτελέσματα του Broadway: νίκες και ήττες
Στην πρόσφατη εβδομάδα, το μιούζικαλ «And Juliet» σημείωσε απώλειες $71.000 με πληρότητα 96% και μέση τιμή εισιτηρίου στα $118. Αν και δεν είναι το πολιτισμικό φαινόμενο που υπήρξε στο παρελθόν, η παράσταση διατηρεί μια αξιοπρεπή παρουσία και φαινομενικά δεν διατρέχει κίνδυνο.
Αντίθετα, το «Aladdin» είδε πτώση $87.000, με πληρότητα 94% και μέση τιμή εισιτηρίου $98. Η γενική εκτίμηση δείχνει ότι δεν υπάρχει άμεση ανησυχία για αυτή τη σταθερή παραγωγή. Ωστόσο, το «Boop» παρουσιάζει εικόνα λιγότερο ευνοϊκή με απώλειες $146.000 και πληρότητα μόλις 93% με μέση τιμή εισιτηρίου στα $54. Εάν δεν λάβει υποψηφιότητες για τα Tony στην κατηγορία Καλύτερου Μιούζικαλ, το μέλλον του φαίνεται αβέβαιο.
Αξιοσημείωτο είναι ότι το «Cabaret at the Kit Kat Club» υπέστη απώλειες $498.000, με πτώση στην πληρότητα στο 88%. Η προηγούμενη εβδομάδα ήταν επίσης η πρώτη με νέο πρωταγωνιστικό δίδυμο που υπήρξε απών πολλές φορές λόγω ασθενειών, γεγονός που οδηγεί σε μη ικανοποιητικά στατιστικά για την παράσταση.
Η παράσταση «Chicago» αν και σημείωσε πτώση $66.000 και έφτασε στο 70% πληρότητα, παραμένει ισχυρή λόγω της αναγνωρισιμότητάς της.
Η παράσταση «Hadestown» και το «Hamilton» συνεχίζουν να προσελκύουν το κοινό με πληρότητες 98%, παρά τις απώλειες $129.000 και $157.000 αντίστοιχα. Επιπλέον, οι παραγωγές «Book of Mormon», «Lion King», «Wicked» και «MJ» παραμένουν σταθερές, αν και παρουσίασαν μικρές απώλειες.
Εξελίξεις και ειδήσεις από το Broadway
Μια από τις παραγωγές που φαίνεται να δυσκολεύεται είναι το «Real Women Have Curves», το οποίο βασίζεται στην ομότιτλη ταινία. Σημειώνει πληρότητα μόλις 78% και πολύ χαμηλή μέση τιμή εισιτηρίου στα $57, γεγονός που εγείρει ανησυχίες για την μελλοντική του πορεία. Αντίστοιχα, το «Maybe Happy Ending» παρουσίασε αύξηση $162.000, φτάνοντας πληρότητα 97%, γεγονός που αποδόθηκε στην επιστροφή του Darren Criss.
Οι παραστάσεις «John Proctor is the Villain» και «Just In Time» ξεκίνησαν δυναμικά, γεμίζοντας τα θέατρα, αν και με διαφορετικά επίπεδα τιμών εισιτηρίου. Το «Picture of Dorian Gray» και το «Othello» συνεχίζουν να σημειώνουν sold out εμφανίσεις, με το τελευταίο να διακρίνεται για την εξαιρετικά υψηλή μέση τιμή εισιτηρίου που αγγίζει τα $383.
Επισημάνσεις της Θεατρικής Σκηνής
Η θεατρική μεταφορά της ταινίας «Good Night and Good Luck», με τον George Clooney στο ντεμπούτο του στο Broadway, παραμένει δημοφιλής με τα εισιτήρια να εξαντλούνται και τη μέση τιμή να φτάνει τα $251. Οι τιμές μάλιστα ορισμένων εισιτηρίων ξεπερνούν τα 750 ευρώ.
Η μουσική διασκευή της ταινίας «Death Becomes Her» παρουσίασε πτώση $122.000 στα έσοδα αλλά διατηρεί πληρότητα 93%, με μέση τιμή εισιτηρίου $98. Το «Titanique», μια σατιρική προσέγγιση της ιστορίας του Τιτανικού, συνεχίζει να προκαλεί ενδιαφέρον με υψηλά ποσοστά πλήρωσης και θετικές κριτικές. Τέλος, η αναβίωση του έργου του David Mamet «Glengarry Glen Ross» με τον Kieran Culkin, σημειώνει πτώση στα έσοδα αλλά διατηρεί πλήρη χωρητικότητα.
Προβλέψεις για το μέλλον του Broadway
Η επερχόμενη θεατρική σεζόν του Broadway φαίνεται να είναι από τις πιο λαμπερές και δαπανηρές. Τα τελευταία χρόνια, οι παραγωγές βρίσκονται σε μεγάλα ύψη, με συμμετοχές διακεκριμένων αστέρων του Χόλιγουντ όπως ο George Clooney, ο Denzel Washington και ο Jake Gyllenhaal. Οι τιμές των εισιτηρίων για ορισμένες παραστάσεις ξεπερνούν τα $700, κάτι που αντικατοπτρίζει τη δύναμη αυτών των ονομάτων.
Η τελετή των 78ων Βραβείων Tony προγραμματίζεται για τις 8 Ιουνίου 2025 στο Radio City Music Hall, με τις παραστάσεις να επιδιώκουν να εδραιώσουν τη θέση τους και να κερδίσουν αναγνώριση, πόσο μάλλον να διασφαλίσουν την επιτυχία τους στην αγορά.
Σκέψεις σχετικά με την ελληνική σκηνή
Με πρόσφατη επίσκεψη στο Broadway και παρακολούθηση τριών από τις πιο γνωστές παραστάσεις της σεζόν, η αίσθηση που μου έχει μείνει είναι ανάμεικτη αλλά ευχάριστη. Το επίπεδο παραγωγής, ακόμη και στις off Broadway παραστάσεις, είναι υψηλό, παρόλα αυτά υπάρχει μια αίσθηση αβεβαιότητας σχετικά με το μέλλον του θεάτρου στην Ελλάδα.
Το Broadway λειτουργεί σχεδόν ως χρηματιστήριο για τους θεατρόφιλους, καθώς η διαφάνεια στη θεατρική αγορά επιτρέπει την ακριβή παρακολούθηση της πορείας των παραγωγών. Αντίθετα, στην Ελλάδα, όπου το θεατρικό τοπίο παραμένει πιο κλειστό και οι οικονομικές καταστάσεις των παραστάσεων είναι συχνά ασαφείς, η εφαρμογή μιας παρόμοιας πρακτικής θα μπορούσε να αποδειχθεί ιδιαίτερα διαφωτιστική και απαραίτητη για τη βιωσιμότητα και το μέλλον του ελληνικού θεάτρου.